آشنایی دانش آموزان با مفهوم و کاربرد ذره بین ها

یکی از انرژی های مهم که در زندگی همه ما مهم است نور می باشد بدون نور همه جا تاریک و ما قادرنخواهیم بود جایی را مشاهده کنیم به همین دلیل برای اینکه جسمی دیده شود باید نور به جسم بتابد و بعد از باز تابش از سطح جسم به چشم ما باعث می شود تا ما جسم را ببینیم.

خورشید یک از چشمه های طبیعی نور می باشد و بعضی از چشمه های نور مصنوعی هستند که انسان ها آن را می سازند مانند: چراغ های روغنی و نفتی قدیمی

و حالا برای دانستن اینکه ذره بین چیست و چه کارایی دارد اول از خود ذربین که شیشه ای به شکل عدسی می باشد صحبت کردم و بعد به همراه‌ دانش آموزان به حیاط مدرسه رفتیم تا بچه ها از نزدیک با یکی از کاربرد های  ذربین آشنا شوند به این صورت که دانش آموزان ذربین را روبه نور خورشید که قبلا در موردش با بچه ها صحبت کرده بودم نگه داشتند و در زیر ذربین یک کاغذ گذاشتند.

عدسی  نور خورشید را در یک نقطه جمع می کرد و این کار باعث شد گرمای زیاد خورشید که به علت عدسی در یک نقطه جمع شده بود به کاغذ بتابد و کاغذ دچار سوختگی شود و اسم علمی این نقطه کانون عدسی می باشد. با انجام این آزمایش دانش آموزان با یکی از کاربردهای ذربین و عدسی آشنا شدند.

تهیه کننده : آموزگار پایه پنجم-آقای ملکی

چهارشنبه  30  مهرماه  1399

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 10.5/20