تاثیر هنر نقاشی در شخصیت کودکان

هدف از آموزش نقاشی در کودکان:

هدف تربیت نقاش نیست، گرچه مربی ضمن آموزش این هنر متوجه استعداد بعضی از کودکان در زمینه نقاشی می شود. ولی وظیفه یک مربی دلسوز و آگاه قبل از هرچیز تشویق کودکان و توجه به پیشرفت ذهنی و عقلانی آنهاست . او با احساسات پاک کودک، آموزش درست زندگی کردن را به کودکان منتقل می کند.

اهمیت و ضرورت نقاشی و تاثیر آن در شخصیت کودکان

میل و انگیزه نقاشی از دوران کودکی در انسان وجود دارد. این چه عشق و علاقه ای است که کودکان در سنین پایین تر به صورت ناخواسته قلم به دست می گیرد و با ذوق و شوق مداد یا هر وسیله دیگر را بالا و پایین می آورند.بعضی از افراد تاقبل از رفتن به مدرسه تجربه خط خطی کردن دیوارهای منزل را داشته اند.

یک مداد و یک ورق کاغذ، سیله ای بسیار ساده است که کودک را ساعتها سرگرم می کند و نیروی اندیشه و تخیل او را به کار می اندازد.

دستهای کوچک  کودکان قادر است شکلهای مهمی برصفحه ی کاغذ ایجاد کند که برای ما ناشناخته است ولی این تصاویر بیگانه اولین و بی پیرایه ترین واکنش ذهنی و حسی کودک در برخورد با محیط را در برمی گیرد .

کودک سعی می کند دنیای اطراف خود را آن گونه که حس می کندبه ما نشان دهد ، نه چنان که ما می بینیم.

متاسفانه بعضی از ما بزرگترها کم کم از دوران کودکی فاصله می گیریم و دیگر در زمان حال زندگی نمی کنیم تا احساسات مختلف رو تجربه کنیم. بنابر عرف و عادت محیط اطراف را می بینیم، می شناسیم و قضاوت می کنیم.

مثلا بزرگترها خط خطی کردن بچه ها را جدی نمی گیرند. و چه بسا آنها را از بازی با قلم و رنگ باز می دارند. غافل از این که این عمل غریزی و فطری اولین اقدام کودک در شناخت واقعیات و ایجاد ارتباط او با دیگران است . کودک با این وسیله سخن می گوید . و آنچه را که حس کرده و نمی تواند با زبان بگوید ، به وسیله ی خط و رنگ بیان می کند .

اما بعضی از والدین به بهانه های مختلف ابراز احساسات و هیجانات منفی می کنند.چه تصور دردناکی!حتما تجربه کرده اید دو تا کتاب به کودک بدهید تا یکی را به دلخواه انتخاب کند: یکی از کتاب ها عکس، تصویر، نقاشی های زیبا و جذاب دارد و یکی دیگر فقط نوشته است به نظر شما کودک کدام یک از کتاب ها را انتخاب می کند؟ با کدام یک به عالم تخیلات می رود؟  از کدام کتاب لذت می برد؟

سخن پایانی

امید است مربیان محترم با استفاده از هنر نقاشی درجهت شکوفا کردن استعدادهای کودکان قدمهای موثری بردارند، به خصوص کودکانی که نمی توانند در ارتباط با دوستان از قدرت کلامات استفاده کنند این افراد زمانی که به مدرسه می روند حس خوبی ندارند. می توان به کودکان آموخت که در طی روز زمانی که ناراحت و عصبی هستند و به هر دلیلی حال دل شان خوب نیست از هنرهای مختلف مثل نقاشی و خطاطی برای کنترل و تخلیه هیجانات منفی استفاده کنند.

تهیه کننده : مربی هنر-خانم ارضی

تایید کننده :معاون آموزشی-خانم صالحیان مهر


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 1/20